Digitale transformatie als model tot aanpassen
In de afgelopen decennia heeft de wereld een ongekende digitale revolutie doorgemaakt, waarbij technologische vooruitgang de manier waarop we leven, werken en communiceren ingrijpend heeft veranderd.
In de afgelopen decennia heeft de wereld een ongekende digitale revolutie doorgemaakt, waarbij technologische vooruitgang de manier waarop we leven, werken en communiceren ingrijpend heeft veranderd.
Ruim zeventig procent (73.5%) van de mkb-bedrijven is bezorgd dat stagnerende digitalisering in hun bedrijf zal leiden tot operationele inefficiëntie, hogere operationele kosten en lagere productiviteit.
In de praktijk leidt succes vaak tot onverwachte complicaties op IT-gebied die verdere groei belemmeren. Zulke problemen zijn echter niet onvermijdelijk.
Volgens het CBS heeft ruim 70% van de bedrijven het afgelopen jaar initiatieven genomen om verder te digitaliseren. Belangrijkste doelen zijn verhoging van de productiviteit en efficiency.
Marktverstoringen zoals door Corona hebben bedrijven aangezet om sneller te digitaliseren. Toch digitaliseert het buitenland sneller dan wij. Hierdoor verzwakt de concurrentiepositie, meldt ING.
Een derde van de IT’ers heeft moeite met het begrijpen van opkomende technologieën. Kansen op betere bedrijfsprocessen en meer winst, blijven hierdoor onbenut.
IT afdelingen wordt vaak een autoritaire houding verweten. Maar om hun positie van leidend naar dienend te transformeren is een strategische visie van het MT nodig. En die ontbreekt vaak.
Van hardware begrijpt iedereen dat het aan slijtage onderhevig is. Software bekijkt men meestal niet op die manier. Toch slijt ook die.
De gemiddelde IT’er besteedt ongeveer een derde van zijn werkweek aan het rechtbreien van onvolkomenheden door haastwerk bij eerdere ontwikkeltrajecten. Is dat nodig?
In onzekere tijden kijken bestuurders kritisch naar de kosten. IT komt daarbij nadrukkelijk in beeld. Wat zijn de aandachtspunten daarbij en hoe houdt u de IT kosten in de hand?